donderdag 22 maart 2018

Oeroude wegen

Één constante op deze etappe van Condat naar Picherande : de witte pyramide van de Mont Dore komt steeds dichterbij. Dit was de laatste verbindingsetappe met de raquettes op de rugzak; morgen op de Sancy wordt het weer échte wintersport. 
Tussen Condat en Lac Chauvet volgde ik de GR4. Die volgt oude muilezelpaden - een spoor tussen stenen muurtje begroeid met lage bomen - of een nog ouder soort route - gewoon een brede strook heide waarin de reizigers vrij hun weg zochten.
Die oude wegen zijn heel rijk aan natuur. Het meeste is nog onzichtbaar. Een plekje narcissen, 50 m hinkelen tussen de krokussen...
Lac Chauvet is een oude vulkaankrater. Privé. Vissers en jagers betekenen nog iets in deze streek (vanmorgen werd ik gewekt door de honden van een Italiaanse hondenfokker die hier met een aantal rijke jagers had afgesproken om een demonstratie van zijn honden te geven "in het echt").
Na dit meer volgde ik de vallei van de Barthe. Heel mooi, met een paar verrassingen. Na twee dagen in de meest afgelegen hoekjes met intense stilte en nauwelijks andere mensen viel Lac Gayme en het bijhorende vakantiedorpje tegen. De laatste km naar de gîte waren over een drukke weg (ik merkte dat mijn neus ook de geur van uitlaatgassen ontwend was). Gewoon doorstappen met de blik op de Sancy die er echt schitterend bijligt.
Ookvandaag waren er weer enkele rode wouwen van de partij. Gisteren en maandag ook en vorige lentetochten ook. Heb ik mijn totemdier gevonden?
Sancy massief van boven Lac Chauvet
Lac Chauvet
Cascade de la Barthe
Lac de Gayme

Geen opmerkingen:

Een reactie posten