maandag 19 maart 2018

Enne... Engelsen toch welkom hoor!

Mandailles - Le Claux was een superetappe. Het begon al bij het opstaan : schitterend B&B ontbijt met zicht op al die witte toppen die kraakhelder afsteken tegen de blauwe lucht.
Ik koos voor de route over de Col de Cabre en de Peyre Arse. Niet gemarkeerd en veel minder gekend dan de GR route over de Puy Mary. Maar wel veel veiliger op vlak van lawines. De kilometers lange nooroostgraat was echt genieten. En Peyre Arse is niet wat je denkt - teveel vierletterwoorden opgepikt in Engelse tv-series? Het betekent gewoon "verbrande rots" en wellicht is de naam "omhooggeschoven" van de zomerboerderij op de kam naar de top. Op de topgraat zie ik voor het eerst de andere vulkaan, de Sancy. Net een breed uitgevallen Fujiyama. 
Na de afdaling kwam een sneeuwvrij stuk door de vallei van de Impradine. Een oase van rust, met een paar bizarre rotsformaties - lavastromen van lang geleden. Eindelijk kreeg ik de gemsen te zien (op de kam had ik tientallen sporen gekruist).
Na de Col de Serre gaan de raquettes terug aan. Op de noordhelling ligt nog veel sneeuw. De raquettes die ik dit jaar meekreeg zijn twee linkse. Die aan mijn rechtervoet komt altijd los. Ik zal eens moeten uitzoeken wie er twee rechtse meekreeg en of die hetzelfde probleem heeft.
Op weg naar de Col de Crabe. Puy Battailouse
Vlnr Puy Griou / Le Griounou / Puy d'Usclade / Elancèze / Le Courpou
Uitzicht op Col de Cabre. Rechts de Puy de Seycheuze.
Op de NE-graat van de Peyre Arse (onder P1598)
Vreemde lava-rotsen in de Impradine Vallei. Achterin de landmark van de dag : Puy Mary. 
Courbatières. Alle huizen zijn van 1810-1850.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten