woensdag 21 maart 2018

Lentekronkel

Apchon - Condat. In de Middeleeuwen allebei welvarende centra, nu enkele van het hadvol dorpen in de regio die die naam waard zijn. Ik heb dus ook heel veel leegstande ruïnes gezien en gehuchtjes die volledig zijn verworden tot buitenverblijfjes. De Auvergne loopt leeg.
Het eerste deel volgde de rivier de Rhue. Heel mooi parcours, GR-waardig (maar de GR4 loopt een paar km verderop). Bij Barajol en zijn spectaculaire spoorbrug schakelde ik over op het spoor. Het gentiaan-toeristentreintje rijdt nu toch niet. Na een paar km bielsdansen was de Suc de Vezol het volgende doel. Mijn twee vulkanen kwamen er perfect in beeld, allebei even ver. Dichterbij het typische Auvergne landschap van weitjes omzoomd met rijen hoge loofbomen.
Een laatste omweg bracht me in Feniers, tot 1799 een grote abdij, nu een ruïne en enkele huisjes. Het hotelletje waar ik slaap ligt aan de visvijver die de monniken aanlegden.Condat heeft een stadsparkje (dat hoorde bij het buitenhuis van een Parijse prof. Het park ligt mooi zuid georiënteerd. Hier is de lente volop ingezet (madeliefjes, enkele vlinders, gele en paarse sleutelbloemen, bosviooltjes,...)
Viaduct van Barajol van de "Gentiane Express"
Vanop de Suc de Vézol in de verte het Sancy massief
Ruine van de Kartuizer-abdij boven Condat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten